«Φράγκοι» κατά Ελλήνων: 800 χρόνια αντιπαράθεση
Αγνοώντας
πλήρως την απαγόρευση του Πάπα για επίθεση κατά της Κωνσταντινούπολης,
οι είκοσι χιλιάδες σταυροφόροι κατέλαβαν τη μεγαλύτερη πόλη τού τότε
γνωστού κόσμου στις 13 Απριλίου του 1204 και τη λεηλάτησαν χωρίς κανένα
έλεος
Η
πρώτη Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Δυτικούς σταυροφόρους τον
Απρίλιο του 1204 υπήρξε γεγονός με καθοριστική σημασία τόσο για την
Εγγύς Ανατολής όσο και για την ίδια τη Δύση.
Ουσιαστικά
σήμαινε την πολιτική εξάλειψη του ελληνοορθόδοξου παράγοντα,
ανταγωνιστή του κόσμου των καθολικών και των κυνικών εμπόρων της
Βενετίας και άνοιξε το δρόμο στην τελική επικράτηση του Ισλάμ. Εφεξής,
στην Ευρώπη και στον περιβάλλοντα χώρο για αιώνες θα κυριαρχήσουν δύο
πολιτισμικά συστήματα: της Δύσης και του Ισλάμ. Ο ελληνόφωνος κόσμος θα
βρεθεί στο περιθώριο των παγκόσμιων εξελίξεων, θα επανέλθει μόλις το 19ο
αιώνα και με τη Μικρασιατική Καταστροφή δεν θα μπορέσει να πετύχει τη
δική του Reconquista.
Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους
Δυτικούς υπήρξε αποτέλεσμα της Δ’ Σταυροφορίας. Ιστορικά οι σταυροφορίες
υπήρξαν η χριστιανική απάντηση στο μουσουλμανικό τζιχάντ, με τη διαφορά
ότι επιδίωκαν την επανάκτηση των Ιερών Τόπων των χριστιανών και όχι την
επέκταση της πίστης με τη βία. Ο πρώτος Βυζαντινός αυτοκράτορας που
κήρυξε ιερό πόλεμο κατά του Ισλάμ -με καθυστέρηση- ήταν ο Νικηφόρος
Φωκάς. Έδωσε θρησκευτικό περιεχόμενο στον πόλεμο και απελευθέρωσε την
Κρήτη από την αραβοϊσλαμική κατοχή που διήρκεσε περίπου 150 χρόνια
(826-961).
Στους κόκκινους κύκλους, αντίγραφα των αλόγων στην είσοδο της Βασιλικής του Αγίου Μάρκου. Τα πρωτότυπα φυλάσσονται στο Μουσείο του Ναού.
Η πονηριά των Βενετών
Η Δ’
Σταυροφορία θα πραγματοποιηθεί με την υποκίνηση του Πάπα Ιννοκέντιου
Γ’. Οι Γάλλοι ήταν οι πρώτοι που ανταποκρίθηκαν. Η επαφή των σταυροφόρων
με τους Βενετούς για τα ζητήματα της θαλάσσιας μεταφοράς τους θα αποβεί
μοιραία για τον Ελληνισμό του Βυζαντίου. Οι Βενετοί θα προσπαθήσουν
-και θα καταφέρουν τελικά- να στρέψουν αλλού τα στρατεύματα των
σταυροφόρων και να επιτύχουν την καταστροφή του βυζαντινού κράτους.
Εξέτρεψαν τη σταυροφορία από τον προαποφασισμένο δρόμο, που προέβλεπε
απόβαση στην Αίγυπτο, το μουσουλμανικό κέντρο ισχύος εκείνης της εποχής.
Ο Πάπας αντέδρασε στην εκτροπή αυτή, αλλά η απαγόρευσή του αγνοήθηκε.
Τα βενετικά σχέδια ευνοήθηκαν από τις ενδοβυζαντινές έριδες. Ο Αλέξιος
Γ’ Αγγελος είχε εκθρονιστεί και συναυτοκράτορας, μαζί με τον πατέρα του,
είχε ανακηρυχθεί ο γιος του Ισαάκιου Β’.
Η Αννα Κομνηνή αναφέρει ότι ο Αλέξιος Άγγελος «ανέμενε μισθοφόρους από τη Δύση». Ο Β. Βασιλιέφσκι γράφει: «Ο
Βυζαντινός αυτοκράτορας δεν δίστασε να αποκαλύψει μπροστά στα μάτια των
ξένων όλο το βάθος του ονείδους, της ατίμωσης και της ταπείνωσης, στο
οποίο είχε καταβυθιστεί η Αυτοκρατορία των Χριστιανών Ελλήνων».
Η απαγόρευση του Πάπα
Αγνοώντας
πλήρως την απαγόρευση του Πάπα για επίθεση κατά της Κωνσταντινούπολης,
οι είκοσι χιλιάδες σταυροφόροι κατέλαβαν τη μεγαλύτερη πόλη τού τότε
γνωστού κόσμου στις 13 Απριλίου του 1204 και τη λεηλάτησαν χωρίς κανένα
έλεος. Ο Γοδεφρείδος Βιλεαρδουίνος στο χρονικό του, που εκδόθηκε υπό τον
τίτλο «Η κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης», γράφει: «…οι υπόλοιποι που
είχαν σκορπιστεί στην πόλη πήρανε πολλά λάφυρα. Τα λάφυρα ήταν τόσο
πολλά που κανείς δεν ήξερε να πει πόσα, χρυσάφι και ασήμι και σκεύη και
πολύτιμα πετράδια και μετάξια και γούνινα φορέματα από γκρίζο σκίουρο κι
από ερμίνα, και όλα τα ακριβά πράγματα που βρέθηκαν ποτέ στη γη… από
τότε που χτίστηκε ο κόσμος δεν πάρθηκαν τόσα λάφυρα από μία μόνο πόλη. Ο
καθένας πήρε όποιο σπίτι ήθελε και υπήρχαν πολλά. Έτσι εγκαταστάθηκε ο
στρατός των προσκυνητών και των Βενετών. Και μεγάλη ήταν η χαρά για τα
πλούτη και για τη νίκη που τους έδωσε ο Θεός. Γιατί εκείνη που ήταν
φτωχοί βρεθήκανε σε πλούτη και πολυτέλεια».




Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχολιάστε κοσμίως και κυρίως με το μυαλό σε λειτουργία.